
 
CASE NO: 3018 

RULING BY THE NEW ZEALAND MEDIA COUNCIL ON THE COMPLAINT OF 
DEMOCRACY MEMBER  AGAINST STUFF 

FINDING: INSUFFICIENT GROUNDS TO PROCEED 

DATE: APRIL 2021 

On 17 February 2021, Stuff published an opinion piece headed Learning history not only teaches 
us our past, it makes us think critically and look at the way in which those stories are told, which 
said that the draft curriculum for New Zealand history in schools had been released. Two MPs, 
one National and one Labour, expressed their opinions about the new direction.  

One of those was Arena Williams, Labour MP for Manurewa, who said as a 12-year-old she had 
researched Ōtāhuhu’s Nixon memorial. 
“I was unprepared to find that Colonel Nixon, celebrated by the obelisk in the main street, was 
famous for razing unfortified Rangiaowhia while men, women and children burnt in their 
church.” 

Democracy Member complained to Stuff that there was no such incident involving a church. The 
settlement had two churches standing before that day and two churches standing after, she said. 
This was backed up by many articles and accounts from that time. While the article was labelled 
as an opinion piece, the publisher still had a duty to ensure the facts on which the opinion was 
based were correct. 

Stuff replied that there was no definitive version of what happened at Rangiaowhia and they 
stood by the story.  

The Media Council notes that the facts surrounding the church burning at Rangiaowhia have 
been considered a number of times by both the Council and the Broadcasting Standards 
Authority. 
  
It notes that the facts around the events are contested and that Michael King’s The Penguin 
History of New Zealand includes mention of “the firing of a whare karakia or house of prayer in 
which a group of supposed non-combatants were killed” and historian Jock Phillips has 
described Colonel Nixon’s involvement in the events at Rangiaowhia as “a terrible atrocity”. 

The material complained about is clearly opinion and given that the facts are contested, no 
factual inaccuracy is found.  

Finding: Insufficient Grounds to Proceed.


